narratief onderzoek, therapeut gezocht

Stageplaatsen gezocht en aangeboden

Moderator: niksc

zantenmv
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 11:17

narratief onderzoek, therapeut gezocht

Berichtdoor zantenmv » wo 5 feb 2014, 15:55

Goedemiddag,

Vaktherapeut gezocht! Ik zoek een vaktherapeut voor mijn afstudeer onderzoek pmt aan de HAN. Om jullie wat meer informatie te geven heb ik geprobeerd zo kort mogelijk mijn onderzoek te beschrijven.

Vorig jaar heeft er onderzoek plaats gevonden door studenten van de creatieve therapie opleiding over narratief werken en narratieve werkvormen in vaktherapie. Een van de conclusies was dat er een gemis was aan een onderzoeksmethode die passend was in de praktijk voor een vaktherapeut. De essentie van de afstudeerscripties zijn vervolgens gebundeld en samengevat in het mooie boekje; ‘Narrativiteit in vaktherapie’.
Hierin worden narratieve werkvormen beschreven die in de huidige praktijk van de creatieve- en psychomotorische therapie worden toegepast. Daarnaast is beschreven in hoeverre vaktherapeuten in de praktijk narratief te werk gaan.
Daarom is dit jaar is de Opleiding Creatieve Therapie aan de HAN opnieuw gestart met een traject narratief onderzoek (deel 3). Oud-studenten, die zich vorig jaar de materie eigen hebben gemaakt, leiden samen met docenten onze huidige vierdejaarsstudenten op in het opzetten en uitvoeren van narratief onderzoek.
De insteek dit jaar is dat de opleiding vaktherapeuten mede op willen leiden in de narratieve onderzoeksmethodiek. Daarvoor zoekt de opleiding vaktherapeuten (en/of docenten) die zin, tijd en interesse hebben om zich deze onderzoeksmethode eigen te maken.
De opleiding heeft elf vierdejaarsstudenten van de opleiding creatieve therapie (drama, beeldend, pmt en muziek) die elk gekoppeld gaan worden aan een vaktherapeut in het land. De studenten worden op de HAN geschoold in de narratieve onderzoeksmethodiek en gaan deze kennis en kunde ieder overbrengen aan één vaktherapeut.
Wat biedt de opleiding de vaktherapeut:
- een mogelijkheid om zich te scholen in de narratieve onderzoeksmethodiek;
- een mogelijkheid om een kleinschalig onderzoekje op de eigen werkplek te verrichten.

Oftewel wat houdt het praktisch in:
- De vaktherapeut heeft een praktijk gerelateerde onderzoeksvraag. Deze vraag zal onderzocht worden middels narratief onderzoek.
- Het narratieve onderzoek zal bestaan uit in totaal vier interviews volgens de narratieve werkwijzen. Oftewel het verhaal van de cliënt staat centraal. De student neemt drie interviews af met de betrokkenen rondom de onderzoeksvraag, in de meeste gevallen zijn dat de cliënten maar dat kunnen natuurlijk ook andere betrokkenen zijn. Deze interviews worden volledig uitgetypt en geanalyseerd volgens een programma. De vaktherapeut houdt één interview en onderneemt de zelfde stappen als de student. De uitslag van de analyse van het interview moet antwoorden geven op je onderzoeksvraag. Om het wat gemakkelijker te maken heb ik een autodictafoon, een handig apparaat wat gesproken tekst op de computer verwerkt in getypte taal. Dat scheelt weer wat in de tijdsinvestering.

Einddoel:
- Naast het opleiden van vaktherapeuten in narratief onderzoek door studenten en het beantwoord krijgen van de praktijkvraag van de vaktherapeut is er ook nog een gezamenlijk doel van alle 11 de studenten. Een artikel schrijven over de conclusies die we kunnen halen uit het narratief onderzoek als onderzoeksmethode in de praktijk voor vaktherapeuten. Dit artikel zal na het afsluiten van onze scripties door de hele groep studenten voor het tijdschrift voor vaktherapie geschreven worden.


Ik ben zelf erg enthousiast over de narratieve werkwijze en narratief onderzoek. Het is erg leuk om met meerdere studenten deze olie vlek hopelijk te kunnen verspreiden onder de vaktherapeuten. Kortom, heb je wat uurtjes over en zou je mee kunnen werken dan zou je me ontzettend helpen! Of ken je toevallig een collega vaktherapeut?
Voor meer info of vragen stuur vooral een mailtje/berichtje.

Vriendelijke groet,

milou van zanten

*bericht van de beheerder: emailadres vewijderd, is niet veilig en bovendien onnodig als je bij 'profiel' (bovenaan) je emailadres up to date houdt. Reageren kan door op de knop pb (persoonlijk bericht) of de knop email klikken.

Terug naar “Stage”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten