E-health/Internettherapie en PMT

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

busschersw
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 19:32

E-health/Internettherapie en PMT

Berichtdoor busschersw » wo 5 okt 2011, 12:47

Hallo,

Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar Psychomotore Therapeuten/Bewegingsagogen die ervaring hebben met gebruik van internet ter ondersteuning van bijv. hun sessies of als extra informatie voor clienten. Of misschien maak je op een andere manier nog wel gebruik van het middel internet.

Momenteel maakt de digitale revolutie namelijk steeds meer zijn opmars. Mijn vraag is hierin of wij als PMT'ers, met onze ervaringsgerichte werkwijze een weg kunnen vinden op het internet in de vorm van bijv. E-mental Health.

Een ieder die zich aangesproken voelt, laat graag een reactie achter.
het helpt mij hopelijk verder met mijn scriptie..

Alvast bedankt,

Groetjes Wendie Busschers

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Berichtdoor iriah » do 6 okt 2011, 12:47

Ik werk niet met E-health, maar ik maak wel gebruik van het internet. Op 2 manieren:

Intakes:
Omdat ik tijdens de intakes steeds hetzelfde opnieuw moest uitleggen en steeds dezelfde vragen kreeg over de ontspanningstherapie, ademtherapie en mindfulness die ik geef, heb ik een document gemaakt waarin ik uitleg wat het inhoudt en ook antwoord geef op alle vragen die men vaak heeft. Ook geef ik daarin aan hoe de intake zal gaan verlopen (wat er aan de orde zal komen, waar men zich moet melden etc) en kunnen mensen alvast de spelregels doornemen waarvoor ze tijdens de intake moeten tekenen alvorens geplaatst te kunnen worden (mobiele telefoon uit, alles wat gezegd wordt blijft binnen 4 muren, elke keer komen, doen van huiswerk etc). Dit document stuur ik tevoren via email toe. Ik heb gemerkt dat mensen het heel prettig vinden om goed voorbereid op het intakegesprek te komen en mij scheelt het veel tijd. Bovendien heb ik dan gelijk iemands emailadres en zij de mijne en dat is handig omdat ik slecht telefonisch bereikbaar ben omdat ik bijna de hele dag in de ontspanningsruimte zit en nauwelijks op kantoor.

Oefenmateriaal:
Deelnemers aan een van de groepen ontspanningstherapie, ademtherapie, mindfulness of lok (lichamelijk onverklaarde klachten) kunnen een toegangscode krijgen voor een website waar opnames op staan van ontspanningsinstructies, meditaties, ademoefeningen en van verschillende andere oefeningen. Per doelgroep is er een aparte beveiligde webpagina, zodat ze alleen datgene kunnen downloaden wat ze al in de therapie gehad hebben en waarvan ik vind dat ze er op een goede manier thuis mee aan de slag kunnen. Ze mogen de opnamen voor eigen gebruik downloaden. Hier wordt veel en dankbaar gebruik van gemaakt en ondersteunt het thuis actief bezig zijn met de aangeboden stof. Het nadeel is dat sommige medewerkers van de instelling waar ik werk de ontspanningsinstructies zouden willen downloaden om aan hun clienten uit te delen. Ik moet dan elke keer uitleggen dat het meegeven van een ontspannings-CD niet automatisch leidt tot een meer ontspannen leven. Daar is meer voor nodig dan alleen af en toe op een matje naar een opname luisteren en het is anders dan bijvoorbeeld yoga. Ontspanningstherapie is echt een therapievorm. En daar kun je niet zomaar een los element uit halen.

tuinhofm
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 feb 2008, 15:04

Berichtdoor tuinhofm » vr 9 dec 2011, 16:37

hallo Wendie,
Je bericht is al van een tijdje terug maar toen ik het las was ik meteen benieuwd naar je scriptie en of die al af is. Binnen onze organisatie is e-health en internettherapie ook in opkomst. Als vaktherapeuten zijn we op het moment erg op zoek naar hoe wij met deze innovatie mee kunnen gaan en hier onze weg in kunnen vinden. Misschien kan je scriptie ons op ideeen brengen. Ik ben benieuwd...


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten