Effectmeting therapie

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

schaapm
Matige gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 mei 2007, 11:00

Effectmeting therapie

Berichtdoor schaapm » ma 30 sep 2013, 13:33

Wij zijn als vakgroep (psychomotorisch therapeuten en cognitief gedragstherpeuten) zoekende naar formulieren om therapieen te meten.

Zijn er simpelen, kort en krachtige formulieren waar iemand goede ervaringen mee heeft?

(we werken met lvb- jongeren met diverse problematieken)

Graag hoor ik wat voor ideeen er zijn op dit gebied.

Groet, Marigje Schaap

meessenl
Sportieve gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 17:38

Effectmeting therapie

Berichtdoor meessenl » wo 23 okt 2013, 14:03

Hallo Marigje,

Geen idee of er binnen de PMT een database hiervoor bestaat. Misschien dat anderen daar nog tips voor hebben.. Daar zou ik zelf ook erg geïnteresseerd in zijn. Misschien dat ze bij opleidingsinstituten zoiets voor handen hebben, bijvoorbeeld Windesheim.

Zelf ben ik al een aantal jaren middelen aan het zoeken en heb ik ook wat ervaring met vragenlijsten vanuit mijn opleiding Gezondheidswetenschappen (helaas nog niet ingezet in de PMT). Dus hier wat tips:

Sowieso is het belangrijk dat je zoekt naar lijsten die ook bijdragen tot het doel dat je hebt. Je kunt dit inzetten bij iedereen, bijvoorbeeld met het oog op onderzoek, maar ook per individu, zodat je ook je eigen patiënt inzicht kunt geven in de vooruitgang.

De meeste lijsten worden door patiënten zelf ingevuld, hetgeen me bij LVG bijzonder lastig lijkt. De psychologie kent meer gevalideerde lijsten dan bijvoorbeeld de PMT, dus lijkt het me raadzaam om ook in die hoek te zoeken. Je kunt dan zoeken op bijvoorbeeld lichaamsbeleving, lichaamswaardering, zelfvertrouwen, emoties, traumaklachten, stemming, ziekteinzicht, welzijn, enz..

Plekken om te zoeken:
- www.cotandocumentaire.nl voor door het NIP goedgekeurde vragenlijsten.
- database voor GGZ (Pubmed of psychInfo)
- in artikelen die zelf gebruik maken van meetinstrumenten (kwartaalblad van de FVB, de Pmtinfosite of googlescholar.com)
- ik heb nog een stuk papier waar het een en ander op staat. Als je me even een bericht stuurt, verzend ik dit via de mail.

Vindt je geen vragenlijst, dan kun je bij LVG altijd een simpele vraag stellen en smilies of een zogenaamde likertschaal gebruiken. Als je dit op verschillende momenten navraagt (liefst onder dezelfde omstandigheden), dan kan dit al behoorlijk valide zijn.

Succes met de zoeken!

Groeten,

Lonneke Meessen

meessenl
Sportieve gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 17:38

Berichtdoor meessenl » wo 23 okt 2013, 14:09

Correctie: het is www.cotandocumentatie.nl

nijboerr
Matige gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 12:26

Scott Miller

Berichtdoor nijboerr » wo 23 okt 2013, 22:35

Dag Marigje,

http://www.oplossingsgericht.nu/assets/ ... r-2010.pdf

Bovenstaande link even kopiëren.
René Blom en ik gebruiken hem binnen Karakter beide veel.
We gaan in december een workshop geven in Nijmegen.
Kan naar mijn idee ook goed gebruikt worden binnen LVG.

Belangrijk om te kijken wanneer je het breder in zet hoe het gaat met toestemming voor het gebruik. Daar weet René ook meer over en die kun je via hier wel benaderen.

Succes ermee.

Groeten Rolf Nijboer


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten