directe-indirecte tijd

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

Gebruikersavatar
bormi
Sportieve gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Hoek

directe-indirecte tijd

Berichtdoor bormi » di 2 feb 2016, 9:49

Hoi allemaal,

Misschien hebben jullie er ook wel mee te maken? Steeds meer wordt er gevraagd hoeveel directe en hoeveel indirecte tijd je maakt per cliënt.
6 jaar geleden had ik 50% direct en 50 % indirect. Dit is inmiddels 60% direct en 40% indirect. Nu zijn er ideeën om naar 80-20 te gaan.

Ik vraag mij sterk af of dit een reëel beeld is. Hoe zijn de verhoudingen bij jullie en op wat heb je gebaseerd?

Ik werk bij een VGZ instelling.

groetjes Ilse

graafmd
Sportieve gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 13:45
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor graafmd » vr 5 feb 2016, 14:15

Hoi Ilse,

Herkenbaar probleem! Bij ons (GGZ) moest in de overgang naar de DBC structuur een verhouding van 65-35% gehaald worden geloof ik. Iets wat niet reëel bleek en wat inmiddels ook weer is losgelaten. Nu is het nogal verschillend hoe er geregistreerd wordt en zijn we toevallig net bezig vanuit onze vakgroep te komen tot een soort standaard wat vanuit onze visie reëel zou zijn.

Als voorbeeld: de verhouding 65-35% werd ook aangehouden voor groepen, waarbij je dus voor een groep van 8 cliënten net zo veel (of weinig) rapportagetijd krijgt als voor een individu, terwijl dit natuurlijk niet vergelijkbaar is.
Momenteel hebben de meeste therapeuten hier eigen afspraken per groep hoe te registreren en worden individuele sessies geregistreerd op 45 direct en 15-30 minuten indirecte tijd.

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe dit in andere settings gebeurd, zodat we wellicht wat meer voet aan de grond kunnen krijgen met onze visie.

Groetjes, Mirjam

gilsbv
Sportieve gebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

Berichtdoor gilsbv » ma 8 feb 2016, 16:11

Hoi Ilse,

ook hier (VG) is dit een discussie punt. Momenteel is hier de verhouding 70/30. Wat ons als vaktherapeuten over de gehele linie net lukt. Voor de een is dit beter haalbaar dan voor de ander, maar dat heeft ook met eigen werkwijzen te maken. Een uitdaging blijft het! Hier gaan de geluiden inmiddels al naar 75/25. In onze ogen weinig reeel, maar wel wat de geldverstrekker steeds meer eist/verwacht.

In het verlengde hiervan krijgen we hier steeds vaker indicaties van gemeentes waarin slecht 1 uur per week gedeclareerd mag worden. Dus elke telefoontje/mailtje/contact rondom een client in een week moet van dat ene uur af. Bij een lastige/nijpende situatie krijg je dus opeens het dilemma dat je te veel contact hebt gehad rondom de client waardoor je de client die week eigenlijk niet meer mag zien...

Een schrijnende en beangstigende situatie waarin je steeds heel duidelijk je eigen grenzen moet blijven bewaken en waarin je efficienter moet gaan werken ook al is dat soms op inhoud niet mogelijk/wenselijk.

Gebruikersavatar
bormi
Sportieve gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Hoek

Berichtdoor bormi » di 9 feb 2016, 16:46

Herkenbaar. Hoe "lastiger" de casus hoe minder directe tijd er over blijft voor de cliënt zelf. Een bijzonder fenomeen.

Ik probeer binnen de instelling te pleiten voor 60-40 % maar ik denk dat het naar 70-30 zal gaan.
:(


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten