ervaringen met verbale co-therapeut in groepsPMT/vaktherapie

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

fabiusm
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: leiden

ervaringen met verbale co-therapeut in groepsPMT/vaktherapie

Berichtdoor fabiusm » ma 11 aug 2008, 21:23

Beste collega's
wie heeft ervaring met samenwerken met een verbale co-therapeut in groepsPMT? Hoe bevalt het? Hoe verdeel je de taken, wat zijn voordelen en wat zijn valkuilen?
Het is bij ons de bedoeling om vaktherapieen in de DGT-deeltijd door twee therapeuten te laten geven: vaktherapeut en een verbale therapeut. Ik kan me voordelen voorstellen maar wil binnen mijn therapieen bewaken dat het pmt blijft. Wie heeft tips?
groet,
Martijn Fabius

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Berichtdoor iriah » ma 11 aug 2008, 22:04

Ik werk in een iets andere setting, namelijk dat de verbale therapeut wel aanwezig is, maar verder geen substantieele inbreng heeft. Ik weet dus niet goed de valkuilen als men meer inbreng heeft en ben daar ook wel benieuwd naar. Voor ons heeft het als voordeel dat dat wat gebeurt in de PMT, meegenomen wordt in de gespreksgroep daarna: er kan aan gerefereerd worden.
Ik vind het verbale deel in de PMT zeer belangrijk, dus ik waak er voor dat dat voldoende ruimte blijft krijgen. Bovendien kan ik als vaktherapeut wat er gebeurt tijdens de PMT het beste duiden en bespreken, in die zin heb ik ook een taak naar de verbale therapeut toe.

Ik merk wel dat de groepsleden zich soms veiliger voelen en ontspannener en opener zijn als er geen verbale therapeut bij is. Dat heeft denk ik niet, of niet alleen, met de vakgebieden op zich te maken, maar (ook?) met de persoonlijke insteek. Voor mij werkt een therapeut in die zin soms remmend.

haarmeijerj

Berichtdoor haarmeijerj » wo 13 aug 2008, 19:46

Hoi Martijn,

Ik weet dat Ab bekend is met het werken met een (niet pmt-opgeleide) co-therapeut. Ik heb eventueel wel zijn mailadres.

Wellicht begint de uitvoering al bij de totstandkoming van het idee van een verbale therapeut bij de pmt groep. Is het bijvoorbeeld om meer zicht op het groepsproces te krijgen of bedoelt als meerwaarde binnnen je pmt aanbod? Die uitgangspunten zullen de vormgeving volgens mij nogal bepalen.

Mijn ervaringen (1 keer een gezamenlijke module met verbaal (RET) en nonverbaal (PMT) ) zijn in ieder geval redelijk positief. Een extra therapeut levert in principe altijd meer op, maar het onderscheid nonverbale pmt en een verbale therapeut vind ik wel wat ondermijnend. In mijn samenwerking met onze psycholoog hadden we dan ook afgesproken de verschillen meer in de bejegening terug te laten komen. Ik verzorgde aanbod en vroeg ervaringen na, steunde of daagde uit. Mijn collega koos partij voor de patient of daagde de groep uit en speelde in op wat zij zag en ik deed. Groot voordeel van samen een groep doen vind ik dat je samen veel meer praat over de groep en wat er gebeurde en gaande is. Onze conclusie was dat we eigenlijk meer samen zouden moeten werken om onze afstemming meer natuurlijk/professioneel te laten verlopen. Helaas drukt de produktienorm nogal op dit idee.

Succes en groeten,
Joffrey

sinnemaj
Matige gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 31 jan 2008, 12:38

ervaringen met verbale co-therapeut in groepsPMT/vaktherapie

Berichtdoor sinnemaj » do 9 sep 2010, 11:44

Ik doe samen met een spv-er een assertiviteits module en heb hier hele positieve ervaringen mee. Binnen assertiviteit komen er wekelijks bepaalde thema's aanbod. We beginnen met de pmt, gevolgd door een gespreksgedeelte. Vooraf bespreken we wat we gaan doen. Ik ben daarbij verantwoordelijk voor het uur pmt (activiteiten, interventies etc.etc.). Tijdens de pmt neemt de svp-er gewoon deel aan de groep (als dit handig is wat betreft aantal).
Natuurlijk worden er in de pmt ervaringen uitgewisseld en besproken, want nonverbaal is de pmt niet! Ik noem het dan ook ervaringsgericht i.p.v. nonverbaal! Bij dit gedeelte kan de svp-er heel mooi inspringen en iets toevoegen. Ik ervaar het ook juist als heel leerzaam voor mezelf (de gesprekstechnieken)!!!
Bij het gespreksgedeelte (waar de svp-er verantwoordelijk voor is) mag ik inspringen waar ik wil en zit ik dus in de rol van co-therapeut. Het is misschien even aftasten, maar als je elkaar waardeert en ruimte geeft loopt het heel natuurlijk en is het voor cliënten ook allemaal vanzelfsprekend. Daarnaast kun je soms heel slim gebruik (in positieve zin) van elkaar maken!

Gebruikersavatar
nieuwenhuysea
Matige gebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Vlissingen

Berichtdoor nieuwenhuysea » ma 1 nov 2010, 20:31

Hallo,

Ik werk regelmatig samen met een verbale collega.
In het verleden deed ik een groep voor allochtone vrouwen; baas in brein en body samen met een spvster.
Nu geef ik een module over perfectionisme en controledwang samen met een collega psycholoog en/of psychotherapeut.

In beide gevallen ben ik erg tevreden over de samenwerking!
Ik heb er veel van geleerd en mijn collega zegt hetzelfde.
We hebben een onderverdeling in de verbale en de pmt stukken. Het is leuk om bijvoorbeeld de cognitieve schema's gebruikt door mijn collega te vertalen naar een pmt oefening en de clienten het dan ook daadwerkelijk te laten ervaren.
We ondersteunen elkaar, springen in en vallen elkaar in de reden tijdens de therapie. Dit allen in een positieve en actieve sfeer. Ook wij gunnen elkaar de ruimte en zo verloopt het heel natuurlijk.

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor je positie als pmt-er. Mijn ervaring is dat je meer waardering krijgt voor je vak.

hoekp
Senior
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

Berichtdoor hoekp » wo 3 nov 2010, 12:44

Hallo,

Zelf ben ik zeker een voorstander van combinatie-therapieën.
Bij ons in de forensische psychiatrie werk ik op dit moment met verschillende combinaties:
PMT-er en een vaardigheidstrainer
PMT-er en een Psycholoog in opleiding tot GZ-Psycholoog
PMT-er en psychotherapeut (schemagerichte therapie)

Ik ervaar het meestal als een mooie aanvulling op elkaar, al vraagt het in het begin vaak wel de nodige afstemming.
Als PMT-ers zijn we inderdaad zeker geen non-verbaal therapeut, want is het van groot belang en van toegevoegde waarde om juist ook bewuste verbale interventies te doen (naast de non-verbalen en/of materiële) en te helpen bij het verlenen van betekenis aan ervaringen.

De verbale interventies en technieken (bijv. cognitieve techniekeen) zijn we niet specifiek in geschoold en dus (naar mijn idee) ook niet altijd voldoende in toegerust. Wel is het vaak zo dat er van (beginnend) PMT-ers gevraagd wordt om alleen een groepstherapie te draaien, waarbij je dus je PMT-kennis en kunde inzet, maar er ook van je gevraagd wordt om passende verbale interventies te doen en groepsdynamische processen kunt doorzien en gebruiken/ benoemen.
Een flinke klus, waar een 'verbale therapeut' (GZ-psycholoog/ psychotherapeut) naar mijn idee een mooie rol in kan hebben!
Mijn ervaring is dat het naar collega's toe eigenlijk vooral duidelijk maakt hoe waardevol de 'ingang' van de PMT is en hoeveel er 'simpel' zichtbaar (en vervolgens bespreekbaar) gemaakt kan worden in de PMT!

Wat ik heb begrepen is dat de studiedag van de Jonge Werkers deze keer in het teken staat van de samenwerking met andere disciplines, dus misschien nog een tip om daar naartoe te gaan?

Groeten,
Pim


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten