Oproep ex-patient: meer vrijgevestigde pmt-ers België

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Oproep ex-patient: meer vrijgevestigde pmt-ers België

Berichtdoor iriah » vr 15 aug 2008, 14:23

[Oproep ex-patient:]

Wie kan me helpen om in Antwerpen (België) meer vrijgevestigde PMT-therapeuten aan te trekken ?

Ik droom van een centrum waar aan beweging en PMT wordt gedaan, maar ook aan therapeutische sport, dans, klanktherapie (zingen van mantra's is heel genezend en beweegt de stembanden), enz.... Ik vind het gewoon schandalig dat dit hier niet bestaat. Mensen die in een psychiatrische kliniek opgenomen zijn worden verplicht aan allerlei non-verbale therapieën mee te doen (oa PMT), omdat beweging oh zo belangrijk is. Maar eens ze uit de kliniek komen is er niets meer. Daarom wil ik mensen vinden die een "centrum van beweging en PMT" in Antwerpen kunnen oprichten. Iemand die z'n nek durft uit te steken.

Ik ben zelf maar een maand opgenomen geweest, maar zelfs ik voel heel sterk het gemis hieraan. Wat moet dat dan niet zijn voor mensen die een jaar of langer opgenomen werden.

Er wordt zo hard geroepen dat sport en beweging voor mensen met een psychische problemen heel belangrijk is, maar dat blijft beperkt tot de opnametijd. Alsof bewegen en sport erna niet belangrijk meer zijn. Door mijn handicap (traag, heel stijve spieren, suf door medicatie, afwezig, meer aandacht nodig,...) kan ik in gewone sportclubs niet terecht en ik denk dat er vele mensen met een psychische handicap, zeker depressieve mensen, maar ook mensen met bv cvs, in hetzelfde schuitje zitten. Wij vallen in het gewone milieu volledig uit de boot.

Zie het als een uitdaging en help ons aub. Wij hebben ook recht op beweging op ons niveau.!

[Emails kunnen naar de PMT Info Site gestuurd worden, ze worden dan doorgestuurd.]

geertsomcv
Sportieve gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:22

Berichtdoor geertsomcv » wo 27 aug 2008, 8:51

Hoi Iriah

PMT is helaas nog niet zo uitgebreid in Belgie. Ik ben zelf Belgische en heb mijn opleiding aan de VU Amsterdam gevolgd. Op termijn wil ik me zeker inzetten om PMT beter te ontwikkelen in België. Momenteel ben ik nog iets te onervaren om hieraan te beginnen. Jouw oproep zet aan tot nadenken en dat ga ik ook zeker doen...

Blijf je oproep uitschreeuwen en misschien zullen er nog therapeuten reageren die zich hiervoor willen inzetten. Mijn stem heb je al.

Succes

Carolien

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Berichtdoor iriah » wo 27 aug 2008, 18:38

Hallo Carolien

Leuk dat je reageert! Even voor de duidelijkheid, het bericht is niet van mij, maar van een patiente uit Belgie. Wegens vervelende spamberichten op het openbaar gedeelte kunnen mensen zonder toegangscode niet meer op het forum posten, maar de berichten van het openbare deel wel lezen en mij vragen iets voor ze te posten.

Ik weet zeker gezien de mailwisseling die ik met de patiente had, dat ze heel blij is met je reactie, ook al leidt die niet op korte termijn tot iets concreets. En ze zal zeker haar oproep blijven uitschreeuwen! Ze is zeer gemotiveerd om meer voor andere patienten op pmt-gebied te doen. Ik zal haar zeggen dat je gereageerd hebt.

Iriah

geertsomcv
Sportieve gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:22

Berichtdoor geertsomcv » wo 27 aug 2008, 19:09

Hoi Iriah,

Misschien kan je aan deze patiënte vragen dat ze haar oproep ook bij de vlaamse vereniging voor pmt kenbaar maakt? Misschien dat de vereniging er wel iets meer over weet.

Groetjes

Carolien

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Berichtdoor iriah » do 28 aug 2008, 13:35

Hallo Carolien

Een goed idee, ik zal het doorgeven, maar waarschijnlijk leest ze het zelf ook wel, want ze kijkt af en toe op het forum
Hieronder haar reactie op jouw vorige bericht.

Groeten,
Iriah


BERICHT VAN PATIENTE:

Hey geertsomcv,

Bedankt voor je bericht. Jammer, voor mij, dat je je nog niet zo ervaren en zelfzeker voelt.

Ik blijf m'n uitroep, mede door dit forum, zeker uitschreeuwen. Ik heb m'n mail (een andere dan op het forum staat) naar meer dan 100 mailadressen gestuurd en heb toch al heel wat antwoord gekregen, waaronder vele als positief bestempelt mogen worden (die zijn dan bereid om de zaak te bekijken of hebben m'n mail doorgestuurd naar anderen). Maar zoals alles in België kost dit veel tijd. Er is geen geld, geen personeel, geen ruimte,... We wachten dus maar af of die positieve mails van nu, later tot iets concreets gaan leiden. Ik hoop het van ganser harte, maar reken nergens op. (ps : ik ben niet pessimistisch gestemd hoor, maar ik probeer realistisch te blijven om er niet onderdoor te gaan).

Ik zal mezelf in het kort even voorstellen : "Ik ben een 45 jarige vrouw uit Antwerpen met een psychisch/emotionele handicap maar ook met spieren die zeer stressgevoelig zijn en verkrampen. 2,5j geleden werd ik voor een maand opgenomen op een PAAZ afdeling en kreeg daar oa PMT en klanktherapie (mantra's zingen bewegen de stembanden op een ongelofelijke manier). Ik voelde me daar goed bij en wilde deze therapieën verder zetten buiten de kliniek. Ik zocht en zocht en bleef zoeken, want er is voor ambulante patiënten helemaal niets te vinden. Ondertussen weet ik dat er twee vrij gevestigde PMT therapeuten in Antwerpen zijn. Ondertussen ben ik wat sterker geworden en wilde ik meer bewegen, maar in gewone sportclubs bots ik om allerlei redenen steeds tegen een muur. Dat gaat gewoon niet.

Dit voorjaar kwam ik in contact met twee dagcentra waar ze uitsluitend aan creatieve activiteiten voor mensen met een psychische gevoeligheid doen. Dat zette me aan het denken en maakte me eigenlijk kwaad : "waarom kunnen centra voor creatieve activiteiten wel en dan nog wel in tweevoud en beweging en PMT niet ?????" Gedreven door deze kwaadheid werd mijn zoektocht een heel concreet beeld. Ik wil (zelf heb ik absoluut de draagkracht daarvoor niet) dat diensten als de stad, de provincie, Andante ggz, Vagga ggz of psychiatrische klinieken een centrum voor beweging en PMT oprichten voor ambulante patiënten en liefst meerdere. Hopelijk lukt het.

Als je met mij mee wil schreeuwen, graag.

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Berichtdoor iriah » zo 31 aug 2008, 19:43

BERICHT VAN PATIENTE:

Ik heb de vlaamse vereniging voor PMT-therapeuten inderdaad al gecontacteerd heb en dat ze gaan bekijken hoe ze hier iets aan kunnen doen. Nu maar afwachten of er wat van komt. Bedankt voor het meedenken.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten