onderzoek

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

Gebruikersavatar
polsp
Senior
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

onderzoek

Berichtdoor polsp » vr 19 sep 2008, 14:03

Beste collega's
In onze intervisiegroep hebben we gesproken over voor en na onderzoek doen van een behandeling. We zijn op zoek naar een valide, simpele methode cq vragenlijst waarmee we een voor en nameting kunnen doen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan ons aan een meetinstrument helpen?

Gebruikersavatar
dopheideb
Senior
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Utrecht

Berichtdoor dopheideb » ma 22 sep 2008, 22:51

Hoi,
Heb je iets meer informatie? Wat wil je bijvoorbeeld onderzoeken, wat wil je weten? Pas als je dat helder hebt kun je op zoek naar meetinstrumenten. Je vraag is nu erg breed en daarom moeilijk te beantwoorden.
Succes en groet,
Bas Dopheide

Gebruikersavatar
polsp
Senior
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

Berichtdoor polsp » vr 26 sep 2008, 12:42

Meer informatie heb ik niet, maar we hebben ook geen specifieke onderzoeksvraag, maar een algemene. Is er geen algemeen meetinstrument die een behandeling meet op effect? Welbevinden, , klachtvermindering, (sociaal) functioneren, ....
Het is vaag, maar mogelijk zegt het wel iets over het effect. Dit zou uit kunnen nodigen tot meer (speciefiek) onderzoek

Gebruikersavatar
dopheideb
Senior
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Utrecht

Berichtdoor dopheideb » vr 26 sep 2008, 22:18

Hoi,
ik vrees dat jullie echt een keuze zullen moeten maken wát jullie precies willen onderzoeken. Er zijn allerlei gevalideerde vragenlijsten, maar je moet wel weten wat je wilt meten om de goede lijst te gebruiken.
Mijn advies is om je een keer goed te laten informeren door iemand die verstand heeft van onderzoek!
Succes en groeten Bas

beugelsh
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 12:24

onderzoek

Berichtdoor beugelsh » ma 29 sep 2008, 11:10

Hoi,

misschien is het goed om een doelgroep te pakken, zodat het specifieker wordt. Gezien het effect meten van PMT heel erg lastig is, want je hebt te maken met bijkomende factoren als andere therapieen die clienten volgen, bij de ene doelgroep ga je weer anders te werk, en wat als je diverse problematiek in een groep hebt?
Meet je lange termijn of voor en na een sessie? Wat wil je meten, gemoedstoestanden, gedragsverandering, contact met anderen, of algemeen verbetering omgaan met stoornis, mate van psychosociale problemen en de rol van PMT daarin?
Ga je clienten vergelijken die wel en geen PMT volgen? (erg lastig volgens mij).
Ik vind het zeer interessant dit soort onderzoek te doen, ben benieuwd wat jullie gaan opzetten.

Groet,

Hillona Beugels

Gebruikersavatar
polsp
Senior
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

Berichtdoor polsp » do 2 okt 2008, 10:02

bedankt voor je reactie. Het zijn heldere opmerkingen die ik mee neem naar de intervisie groep. Al met al wordt het me duidelijk dat er qua onderzoek nog een veel te leren en te doen valt.

groet,

Pieter

jurriensf
Senior
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Almere
Contacteer:

onderzoeken

Berichtdoor jurriensf » do 9 okt 2008, 16:04

Binnen de afdeling psychotherapie (Bartimeus) hebben we een veerzameling van algemene lijsten en lijsten per klacht. Deze lijsten zijn door de Cotan min of meer goed gekeurd als lijsten om de effecten van een behandeling te meten. Ze worden gebruikt voor en achteraf door psychotherapeut, gz-psychologen, pmt-ers.
Ik zal eens overleggen of en hoe we deze informatie kunnen delen...
gr floor

timmersp
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

Re: onderzoeken

Berichtdoor timmersp » vr 17 okt 2008, 11:25

jurriensf schreef:Binnen de afdeling psychotherapie (Bartimeus) hebben we een veerzameling van algemene lijsten en lijsten per klacht. Deze lijsten zijn door de Cotan min of meer goed gekeurd als lijsten om de effecten van een behandeling te meten. Ze worden gebruikt voor en achteraf door psychotherapeut, gz-psychologen, pmt-ers.
Ik zal eens overleggen of en hoe we deze informatie kunnen delen...
gr floor


Hoi Floor,
Ik ben erg nieuwsgierig naar de lijsten die jullie gebruiken. hoop dan ook dat je ze mag delen!!!
groet
paul

Gebruikersavatar
polsp
Senior
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

onderzoek

Berichtdoor polsp » vr 17 okt 2008, 11:33

Floor, bedankt voor je reactie. Het zou fijn zijn als wij die lijsten mogen gebruiken.

Pieter


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten