Welke pmt-er gebruikt (elementen van) EMDR?

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

jurriensf
Senior
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Almere
Contacteer:

Welke pmt-er gebruikt (elementen van) EMDR?

Berichtdoor jurriensf » wo 3 dec 2008, 16:58

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe je als pmt-er kan werken met deze elementen (evt. naast een EMDR traject).
Welke pmt-er gebruikt elementen van de EMDR-techniek bij mensen met een PTSS?

glaso

Berichtdoor glaso » ma 8 dec 2008, 9:17

Hoi
Als PMT-er werk ik samen met psychotherapeuten die veelvuldig gebruik maken van EMDR. Vaak is individuele psychotherapie dan gekoppeld aan individuele vaktherapeutische behandelingen.
Bij EMDR staat cognitieverandering of bijstelling centraal. In PMT kan gewerkt worden op het niveau van handelen en voelen. Binnen traumaverwerking werk je dan op de specifieke thema's die daar bij kunnen horen: bv. grenzen stellen, emoties (woede, verdriet) uiten. Feitelijk niet zoveel anders als je zonder EMDR zou doen, maar wel inhoudelijk afgestemd op wat in de psychotherapie gebeurt.
Mijn ervaring is dat met name het handelen vrij essentieel kan zijn. Mensen kunnen door EMDR gaan geloven dat ze iets kunnen wat ze eerder nog niet durfden. In de praktijk wil dat nog wel eens tegenvallen en dan is het goed om in PMT het handelen goed onder de loep te nemen :!:
Groet, Olivier

morfouacem

Re: Welke pmt-er gebruikt (elementen van) EMDR?

Berichtdoor morfouacem » di 6 jan 2009, 8:39

jurriensf schreef:Hoi,

Ik ben benieuwd hoe je als pmt-er kan werken met deze elementen (evt. naast een EMDR traject).
Welke pmt-er gebruikt elementen van de EMDR-techniek bij mensen met een PTSS?

uijtingm
Senior
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

EMDR

Berichtdoor uijtingm » do 5 feb 2009, 21:42

Hallo Floor,
Heleen Deelstra, werkzaam bij Kwadrant in Ermelo als gedragstherapeut werkt met EMDR. Daarnaast is/was zij PMT-ster. Zij kan je denk ik veel over de mogelijkheden binnen PMT vertellen.
gr; maurits


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten