PMT-ers die met NLP werken??

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

slaatsl
Sportieve gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 apr 2007, 19:17
Locatie: Eindhoven

PMT-ers die met NLP werken??

Berichtdoor slaatsl » do 12 nov 2009, 15:13

Hoihoi,

Ik zit in het 4e jaar van de opleiding PMT in Nijmegen. Ik ben op dit moment bezig met het afronden van mijn minor NLP (Neuro Linquistisch Programmeren). Als ik klaar ben met mijn minor dan heb ik een certificaat voor het technician en practitioner gedeelte van NLP.

Nu wil ik het NLP gebruiken in mijn afstudeerproject. Hiervoor ben ik op zoek naar pmt-ers die het NLP gebruiken binnen hun werk. Ben of ken jij iemand die NLP gebruikt binnen de pmt dan zou ik graag contact met je opnemen.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Lonneke Slaats
lonneke_slaats@hotmail.com

deckersj
Senior
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Margraten

Berichtdoor deckersj » do 10 dec 2009, 10:58

Hoi Lonneke,

Ik ben momenteel bezig om een module ART op te zetten. Mij lijkt het stukje NLP interessant om te gebruiken. Mocht je info hebben zou je dit willen doorsturen? Alvast bedankt.

Groeten,

Jeffrey

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Berichtdoor iriah » do 10 dec 2009, 11:52

Wat is ART?

deckersj
Senior
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
Locatie: Margraten

Berichtdoor deckersj » do 10 dec 2009, 11:54

ART: agressie regulatie training

michelsf
Beginnende gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

PMT en NLP

Berichtdoor michelsf » vr 11 dec 2009, 17:10

Hallo Lonneke,
ik heb je eerst op je hotmailadres getracht te bereiken maar dat werkte niet, vandaar dit antowoord hier.
Sinds een paar jaar gebruik ik regelmatig NLP in mijn PMT-sessies. Dit doordat ik via een opleiding alternatieve psychotherapie in aanraking kwam met NLP en aanknopingspunten zag in m.n. lichaamsgericht werken in de PMT, en wel vooral via de VAKOG (visueel, auditief, kinestetisch, olfactorisch en gustatoir). Dit concept krijgen alle PMT-ers in Windesheim voorzover ik weet, ook mee in WerkplaatsTherapeutische Vaardigheden, ontwikkeld door Paul Hekking. In NLP leer je er naar mijn ervaring veel meer mogelijkheden mee. Het heeft mij i.i. g. enorm veel ingangen gegeven om met zintuigelijke ervaringen, herinneringen, gewaarwordingen en voorstellingen te werken en zodoende klachten en problemen positief te beinvloeden. Denk aan technieken als ankeren, herkaderen en herprogrammeren, om er een paar te noemen.
Ik werk momenteel met clienten met onverklaarde lichamelijke klachten en juist bij deze, vaak zeer bewegingsbeperkte clienten, kan ik NLP goed inzetten.
Als je interesse hebt, kunnen we er wel eens verder over praten. Ik ben ook benieuwd wat jij ermee doet.
Vriendelijke groet,
Félcie Michels
fe.michels@planet.nl

slaatsl
Sportieve gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 apr 2007, 19:17
Locatie: Eindhoven

NLP en PMT

Berichtdoor slaatsl » za 12 dec 2009, 11:34

Hoi Jeffrey,

Wat wil je dan precies weten over NLP? NLP is erg groot en ik weet zeker dat de helft van de pmt-ers technieken gebruiken zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. NLP gaat ook over het onbewust en bewust communiceren. Dat doen wij allemaal.

slaatsl
Sportieve gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 apr 2007, 19:17
Locatie: Eindhoven

NLP en PMT

Berichtdoor slaatsl » vr 18 dec 2009, 14:53

Hoi allemaal,

Op dit moment ligt er een idee om het te doen over het werken met metaprogramma's binnen de NLP. Iemand die hiermee werkt toevallig?

Een metaprogramma is een programma of patroon (denken, voelen, handelen volgens een plan) dat iemand gebruikt in meerdere situaties.
Over het algemeen zijn mensen zich niet bewust van de metaprogramma's. Ze bepalen ons handelen, onze keuzes en onze voorkeuren. Metaprogramma's kleuren ook je waarneming en hebben invloed op hoe we situaties ervaren. Een geheel van iemands metaprogramma's noemen we ook wel zijn metaprofiel.

Voorbeelden van metaprogramma's zijn:

positief-negatief
bereiken-vermijden
match-mismatch
overeenkomst-verschil
abstract-concreet
volgorde-willekeur
zorg voor anderen-zorg voor zichzelf
intern actief-extern actief
intern referentiekader-extern referentiekader
verleden-heden-toekomst
eerste positie-tweede positie-derde positie

Ook ben ik benieuwd of er al meer onderzoek is gedaan naar NLP en PMT? Ik hoorde dat Kurt Pijpers hier een scriptie over heeft geschreven. Zijn er nog meer mensen die hier al iets over hebben geschreven?

Ik hoor het graag.

Groetjes, Lonneke

hoekp
Senior
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02

Berichtdoor hoekp » do 7 jan 2010, 15:20

Hoi Lonneke,
Johan Lips werkt ook met metaprogramma's. Hij geeft ook les op de Master PMT en heeft een tijdje geleden op een studietweedaagse van de NVPMT een workshop gegeven over metaprogramma's.
Misschien moet je eens contact met hem zoeken.
Kan misschien het handigst via de Calo/ Windesheim.
Groeten,
Pim Hoek


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten