Competentie VG verhogen dmv activiteiten en hoe te meten?

Allerlei openbare vragen en opmerkingen. En informatie over ontwikkelingen op de website.

Moderator: blomr

Gebruikersavatar
iriah
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: za 29 jul 2006, 16:06

Competentie VG verhogen dmv activiteiten en hoe te meten?

Berichtdoor iriah » di 8 mar 2011, 11:21

Hierbij een vraag van Nico Leerlooijer, persoonlijk begeleider. Ik heb de vraag, een korte uitleg en voor wie het wil lezen ook een lange uitleg hieronder neergezet. Reacties kunnen hier geplaatst worden. Nico kan de reacties wel lezen (maar niet zelf een bericht plaatsen ivm afscherming van het forum ivm spam)

Vraag:
Kunnen verstandelijk gehandicapten door middel van specifieke (in/outdoor) activiteiten hun competentie's/vaardigheden opdoen, behouden en/of vergroten en hoe is dat te meten?

Korte uitleg:
Binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg merk ik dat behoud van competenties en het meten daarvan alleen gebeurd door therapeuten en andere specifieke diciplines. bijvoorbeeld :op het gebied van wonen en werken zijn de verschillende vaardigheden die ze (aan) leren niet terug te zien of worden niet gekoppeld aan de vaardigheden die ze (aan) leren op het gebied van zelfzorg en vrije tijd.
Zijn er op dit gebied van de tranfer zone onderzoeken?

Lange uitleg:
Ik werk als persoonlijk begeleider binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg (ASVZ) met jongeren die licht verstandelijk gehandicapt zijn en daarbij ook wel eens sterk gedragsgestoord zijn. Voor mijn opleiding SPH opleiding ben ik bezig met het schrijven van een realistisch ondernemersplan vanuit de WMO. In dit plan moet ik voor de doelgroep waarmee ik werk een onderneming starten. Ik heb al het een en ander uitgewerkt.

Omdat ik vaak activiteiten organiseer voor de 6 cliënten waar ik mee werk ben ik eens gaan rond zoeken wat nu binnen de samenleving (ze wonen in een instelling) een nieuwe uitdaging voor ze is en waar ze hun competenties kunnen versterken of juist kunnen opdoen. Veel jongeren die een verstandelijke beperking hebben krijgen weinig kansen om mee te doen aan indoor of outdoor activiteiten.

Zo wil ik een bemiddelingsbureau op gaan zetten die samen met indoor en outdoor organisaties gaat kijken naar de mogelijkheden die zij hebben om activiteiten aan te bieden aan deze doelgroep. Een van de doelen die ik wil stellen is dat ze de competenties die ze aanleren tijdens de activiteiten behouden en uiteindelijk ook toe kunnen passen in de praktijk (samenleving).

Mijn product zal dus zijn dat ik met een aantal specifieke indoor en outdoor activiteiten die aansluiten bij de doelgroep een instelling of ouders met jongeren die een PGB hebben kan benaderen. Omdat de verschillen binnen de LVG doelgroep groot is zullen er dus meer activiteiten van zeer makkelijk tot moeilijk aangeboden kunnen worden.
In mijn onderzoek naar mijn product en de haalbaarheid hiervan kom ik vaak op het gebied van de PMTer. Er komt uit mijn eigen onderzoek weinig concrete projecten naar voren die het behoud van de competenties tot doel hebben.

Waarom ik jullie benader is omdat ik op zoek ben naar cijfers en onderzoeken naar het behoud van competenties door activiteiten. Hebben jullie misschien meer informatie voor mij over verstandelijk gehandicapten en bewegen/sporten?

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en dat u mij kan helpen om mee te denken of mijn product haalbaar is?

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten